PeNgiKuT BLoG ~

KASIHKU CORETKAN.....

berbicara tentang perjalanan sebuah kehidupan.....

Sunday, March 10, 2013

Tara...



Banyaknya Makanan....

Nak x?!

semua nampak sedap kan...

ermm xleh nak rasa..sbb Gambar je..huhuhu..(lawak la konon)

Ari ni aku nak citer sikit pasal MAIN MASAK-MASAK NI...

aku antara insan yg malas memasak sebenarnya
tapi bila kita dah bergelar perempuan,ibu,isteri kompemm kena masak jugak yang tempatnya D.A.P.U.R
Nak masuk dapur memang malas..tpi bila da masuk rasa mcm nak msk mcm2 lagi2 kalo bahan cukup ..semua leh jadi..kalo bahan xde.. termenung jelah.

sebenarnya yg aku nak tunjukkan ni menu yg dah basi baru nak ditepekkan kat post aku..
saja nak bg korang terliur

Tapi korang mesti lg pndai masak..
aku ni masak yg simple2 tu bolehla .setakat bagi keluarga makan sampai kenyang tu Insyaallah .

Ok..mari kita imbas sikit menu yang ade


 ha.!!!.ini adalah ayam yg sedang diperap untuk dibakar oleh mereka yg berkenaan..
ayam ni aku dah perap selama 4 jam..berbaloi2 rasanya..selalu 2 jam da cukup.. rempahnya semua aku baloon letak janji rasa ade..Bila dah siap perap barulah dibakar dengan sebaiknya bukan serentongnya..huhuhu..

Antara bahan Utama yang aku letak ialah : serai,lengkuas,bawang besar,halia,bawang putih,gula melaka,kicap,lada hitam dan lain2nya...




 Inilah dia ayam yang sedang dibakar ..nasib xrentong..sedap utk dimakan..bakarnya pun ok xde yg mentah... pandai CIk FYQa n Abang Bob membakar..hihihi..




 ermmm yang ni pulak...ini makanan kegemaran si kakak Wardah..suka sgt dengan spegethi ni..yang ni aku adaptasikannya dengan bebola daging..memang marvelous.!! lagi2 dimasak dgn sos prego ..lagi menjadi..apalagi kwn2 cubalah..senang je ..



Apasal mata korang x berkelip ni??? hahaha..poyo.. 
SHUSHiLah..ermmm seaweed.... memang sedap.... korang da pernah try buat jugak ke??mesti lg terrorr ni ..bab menggulung memang ok..tpi bila silap glung nak potong tu jd payah...
Aku belajar buat benda ni pun dri adik aku yg memang suka sgt2 makanan KOREA ni.. 
Bila buat Shushi buatan Sendiri ni..rupanya anak2ku suka sgt mkn.jadinya leh la buat selalu sbb ade yg suka mkn.. korang try arr ..paling senang buatnya ..bahan pun simple sgt2..



NASI LEMAK xpyh citer.. dah sebati dlm idup aku dah..nama pun "NASI LEMAK CHEQGU"..
ia jugak sebati dgn jiwa rakyat MALAYSIA kita.

pg2 NASI LEMAK..

tp sekarang MALAM2 pun org cari NASI LEMAK jugak..
OH  KOLESTROLLLL!!! TIDAK!!!





apa benda pulak ni???!CUBA KORANG TEKA..

1

2

3
.
.
.
.
.
.
.
.
??????

Sape tahu??

SILA BAGI JAWAPAN ANDA ____________________


saya nak jawab...!!

BISKUT HUP SENG...

bersama

GULA DORIAAANNN..

oohh sangat2 sedap...

korang pernah buat x??! kalo time2 musim durian memng inilah makanan yang aku cari dulu selain daripada serawa durian + roti

apalagi cubalah nanti ye

sekali rasa pasti nak lagi.

Oklah kwn2 cukup dulu citer pasal makanan..nanti kalo aku dah mula dgn main masak2 ni.nanti aku kongsi citer lagi ngn korang eh..itupun kalo korang sudi baca lah..
huhuhu

tatatata








No comments:

Post a Comment